marți, 1 octombrie 2013

Ganduri de mamica ... De la sarcina la lehuzie...

Sarcina – perioada cu burtica, gravidenia – 9 luni de fericire crescanda in pantecul tau. O viata mica prinde radacina si palpaie timid la inceput pentru ca, odata cu trecerea timpului, mica licarire sa se transforme intr-o “flacara” vie, care isi face din ce in ce mai simtita prezenta. Multe femei isi incep sarcina cunoscand doar versiunea simplista populara: testul de sarcina iese pozitiv, apoi ai greturi, apoi sanii se maresc, burta creste, apa se rupe dupa 9 luni, sotul se agita si te duce la spital si gata, ai nascut copilul. Dar multe, foarte multe din aceste scenarii nu sunt realiste. Multe alte intamplari si trairi au loc, multe experiente te schimba pentru totdeauna.

Momentul in care afli ca esti gravida este de o fericire foarte mare, mai ales daca ti-ai dorit acest lucru. La inceput nu iti vine sa spui tuturor pentru ca nu poti sa crezi ca s-a intamplat... si esti si superstitioasa. Insa dupa ce incepi sa spui, bebelusul incepe sa ocupe un spatiu propriu in viata ta si a celor din jur. El devine identitatea ta pentru urmatoarele luni si ar putea fi unicul subiect despre care ai disponibilitatea sa vorbesti non stop.
Nu este nimic rau in asta, insa fii pregatita si pentru partea cealalta a monedei, intrucat de indata ce ti se vede burta, chiar si daca nu vrei, multi din jur vor discuta cu tine numai despre sarcina ta, coplesindu-te cu intrebari. 

Acelasi lucru se va intampla si dupa ce nasti. Te intalnesti cu prietenele sau vorbesti cu ele la telefon si in cea mai mare parte a timpului povestesti cat de minunat este sa fii mamica, schimbarile care au survenit in viata ta de cand ai acest statut si ceea ce ai invatat de la copilul tau fara sa iti dai seama. E minunata mamiceala, iar toate orele de nesomn, oboseala acumulata, grijile pentru ca Buburuza ta sa aiba parte de tot ce e mai bun dispar la primul zambet, sub privirea inocenta care transmite atat de multe sentimente si emotii atat de profunde.

Cu mult inainte de a ramane insarcinata mi-am propus sa nasc natural. Ce m-a determinat sa aleg nasterea naturala si sa nu recurg la cezariana? Ei bine, poate raspunsul meu o sa te surprinda, dar tocmai statutul de femeie m-a impins la asta. De ce sa aleg cezariana de frica travaliului cand eu sunt complet sanatoasa si pot aduce pe lume un copil asa cum a lasat Dumnezeu rostul femeii?
Si tot Dumnezeu m-a ajutat si m-a intarit: travaliul meu a durat mai putin de 3 ore (eram inca pe masa de nasteri cand doctorul mi-a spus ca am fost singura lui pacienta care a nascut spontan in zeci de ani de practica). Au aparut primele semne ale declansarii nasterii la 4.45, la 6.30 eram la spital iar la 7.20 am aflat ca am o Buburuza complet sanatoasa de 3850 g si 52 cm lungime. 

Povestea Buburuzei mele este cu atat mai frumoasa cu cat a fost o adevarata surpriza aparitia ei. Nu ma refer la sarcina ci la... sex pe care nu am dorit sa il aflam, noi ca parinti ne-am dorit surpriza la nastere. Si a fost nu mica ci MARE surpriza deoarece dupa forma burticii majoritate imi spuneau (cu exceptia moasei Corina) ca e baiat, mai ales ca aveam si dunguta aceea inchisa la culoare si mancam muulte muraturi :)) Uite asa am daramat un mit :P Unde mai pui ca mama soacra ne-a spus “am visat eu maica sarpe si e baiat sigur. Va ganditi degeaba la nume de fata. E BAIAT” Parca si acum imi rasuna in urechi vocea si vorbele doctorului: “Felicitari, aveti o fetita foarte frumoasa” ...

La mai putin de o ora imi alaptam fetita... parca o vad micuta, plapanda si rozalie cum cauta cu gurita sa prinda mamelonul cu laptele cald si bun. Dar nu, nu va vorbesc de alaptare, deja am dezbatut in doua episoade aceasta uniune minunata a mamei cu bebelusul ei. Vreau sa va povestesc cum am trecut de lehuzie.

Pentru a intelege mai bine nu va introduc direct in trairile mele. Va prezint mai intai ce se intampla cu corpul mamei dupa nastere

1. Acesta este supus modificarilor anatomofiziologice. Dupa delivrenta, uterul se contracta formand un bulgare (glob uterin). Apoi, el isi regaseste treptat dimensiunile (8 centimetri inaltime) si greutatea (70 grame) avute anterior sarcinii. Aceasta retractie este insotita de contractii uterine dureroase a caror intensitate creste cu numarul de nasteri si dureaza doua pana la sase zile. 
Timp de aproximativ 3 saptamani, apar pierderi sangvine numite lohii. In primele zile acestea sunt de un rosu intens, apoi devin rozalii, ulterior se brunifica si inceteaza spre a 3-a saptamana. Muschii si ligamentele perineale, relaxate, isi regasesc tonusul, precedand in aceasta privinta muschii peretelui abdominal, lasat dupa nastere.
Sanii se modifica, daca femeia alapteaza, colostrul (lichid galben secretat dupa nastere) lasa locul laptelui, ceea ce intareste pieptul, in a 10 zi dupa nastere. Daca femeia nu alapteaza, un tratament permite secarea secretiei lactate, iar sanii isi reiau mai repede volumul lor normal. 
Greutatea corporala descreste treptat. Celor 5 kilograme pierdute la nastere li se adauga, in zilele care urmeaza, 2-3 kilograme datorita eliminarii de lichid incepand cu cea de-a 25-a zi a post-partumului.

2. Modificaripsihologice - Zilele care urmeaza nasterii sunt frecvent marcate printr-o stare de hipersensibilitate, de euforie sau de iritabilitate si de insomnie. 

Mi-ar fi placut sa stiu cat mai multe detalii din experientele mamicilor. De multe ori trairile lor te ajuta sa depasesti mai usor aceste 40 de zile “de vis”. Imi imaginam ca nu o sa fie usor, ca tocmai ai adus pe lume un copil, ca ai pierdut mult sange, te simti slabita si oboseala se tot acumuleaza. Important este sa fii pregatita psihic in primul rand pentru a depasi usor aceste zile mai mult sau mai putin dificile din punct de vedere fizic.
Pe langa oboseala pe care o resimteam pe zi ce trece ca fiind tot mai profunda, ma confruntam cu sangerarea. Trebuia sa ma toaletez de mai multe ori pe zi si nu o data s-a intamplat sa intru sub dus si sa aud fata plangand... desi o lasam adormita. Trebuia sa fac totul in doi timpi si trei miscari. Pentru ca nu este o sangerare obisnuita, ca cea lunara, in primele 2 – 3 saptamani dupa nastere am folosit absorbante speciale pentru lehuzie (eu am ales Masmi din bumbac 100% organic). Spre deosebire de vata, acestea sunt superabsorbante, nu se lipesc de piele si pot absorbi rapid lohiile care se elimina brusc si in cantitati variabile. Un absorbant obisnuit, chiar si cel de noapte mai lung nu poate face fata acestor eliminari 
http://www.biorganicbubu.ro/index.php?id_product=356&controller=product

Deoarece sanii trec si ei printr-o schimbare majora, igiena lor trebuie facuta cu grija, mai ales ca pot aparea vergeturi datorita maririi volumului, sau crapaturi / ragade ale mamelonului, care se produc mai ales la femeile care nu au mai alaptat, in urma suptului. Pentru cicatrizare se recomanda expunerea sanilor la aer si utilizarea unui balsam hidratant dar vindecator in acelasi timp. In urma studierii produselor pentru ingrijirea sanilor existente pe piata am ales Motherlove - Balsamul pentru mamelon, fara lanolina si chimicale, tocmai pentru a preveni ingerarea acestora odata cu laptele matern
http://www.biorganicbubu.ro/index.php?id_product=49&controller=product
Pe toata durata alaptarii (chiar si acum la aproape 7 luni) nu pot iesi din casa fara a-mi pune tampoane / discuri la sani pentru a absorbi laptele ce se incapataneaza sa astepte pana in momentul in care Buburuza mea isi cere dreptul la masa. Nu puteam alege altceva decat tampoanele de sani Masmi 100% din bumbac organic. 
http://www.biorganicbubu.ro/index.php?id_product=355&controller=product

Iata un subiect mai putin placut dar totusi este bine sa stii despre asta. Daca in sarcina nu ai avut probleme cu hemoroizii, ei bine, dupa nastere lucrurile se schimba putin. Pe langa constipatie te vei confrunta si cu ei. Salvarea? Crema impotriva hemoroizilor de la Motherlove. La cateva zile de la folosire se resimtea efectul cremei iar in circa 2 saptamani hemoroizii erau de domeniul trecutului... au devenit o amintire http://www.biorganicbubu.ro/index.php?id_product=46&controller=product

Cu toate ca nasterea naturala nu implica epiziotomia, in cazul meu a fost nevoie de o mica incizie pentru ca ruptura era periferica. Durerile de la epiziotomie m-au ocolit, ruptura si taietura s-au vindecat repede si frumos. Pentru a evita complicatiile de orice natura, am folosit spray-ul pentru regenerarea perineului de la Motherlove (stiu, sunt un mare fan Motherlove) Un produs indispensabil dupa nastere! Calmeaza, purifica, restructureaza rana si sensibilitatea perineului. Are efect antibacterial si reduce sangerarea. http://www.biorganicbubu.ro/index.php?id_product=48&controller=product

Asadar, ca proaspata mamica e normal sa te simti coplesita, fiindca fizic nu esti deloc pregatita sa faci fata cerintelor unui bebelus care are nevoie de tine 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Slava Domnului de etapa aceasta am trecut fara sa stiu cum si cand, datorita ajutorului constant pe care l-am primit de la sotul meu drag. Ajutorul este esential!

Oricat de obosita esti, bucuria ca esti mama te face sa sari din pat de 6-7 ori pe noapte la primele scrancete ale micutului si sa “il mufezi” cu dragoste la san. Pe masura ce perioada de 6 saptamani se apropie de sfarsit, usor usor incepi sa iti revii, iti recapeti energia iar senzatia de oboseala cronica trece.

Daca bebelusul este cel care te extenueaza tot el este cel care iti da energie sa zambesti, sa te bucuri de o noua zi petrecuta alaturi de el, sa numeri zilele de la nastere si sa redescoperiti lumea impreuna. Important este acum sa vezi viata prin ochii copilului tau si sa va bucurati impreuna de cele mai frumoase momente. Mamiceala - bebiceala este minunata daca o impletesti cu dragoste

Mamici in devenire, v-am scris cu drag aceste ganduri printre randuri ... Sper ca experienta mea sa fie de folos viitoarelor mamici care traiesc emotiile sarcinii la intensitate maxima. Si m-as bucura sa aflu ca voi, celelalte mamici existente va regasiti printre randuri :)

Cu drag
A voastra Valentina – mamica de Buburuza vesela si cuminte ...
 
Intregul continut al site-ului www.biorganicbubu.ro este proprietatea Danucol SRL-D si a furnizorilor sai, fiind aparat de Legea nr 8/1996 (legea pentru protectia drepturilor de autor). Folosirea fara acordul in scris al societatii Danucol SRL-D, a oricaror informatii, date sau fotografii, se pedepseste in conformitate cu legislatia in vigoare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu